Koszty ubezpieczenia, codziennej eksploatacji czy wizyt u mechanika samochodowego to tylko część tego, co warto wcześniej oszacować, decydując się na zakup auta. Dochodzą tu jeszcze wydatki okresowe – na przykład na wymianę opon. Część kierowców decyduje się na nowe ogumienie. Rośnie jednak grono tych, którzy wybierają opony bieżnikowane. Sprawdźmy, jakie są zalety i wady tych ostatnich.
Opony bieżnikowane to ogumienie, które doskonale znają kierowcy samochodów ciężarowych i autobusów. Stosuje się je także w przypadku maszyn budowlanych, rolniczych czy drogowych. Nie brakuje przypadków aut ciężarowych, których właściciele starają się o kilkukrotne bieżnikowanie tego samego ogumienia. Jednocześnie warto zaznaczyć, że do opon bieżnikowanych coraz częściej przekonują się także kierowcy aut osobowych.
Opony bieżnikowane są zwykle wybierane w ramach oszczędności. Szczególnie, że to dużo mniejszy wydatek, niż gdyby kupić nowe opony (i to od razu cały komplet). Zwykle mówimy tu o kosztach niższych o około 30 procent. Sam proces bieżnikowania opon polega na ich odnowieniu poprzez nałożenie nowego bieżnika albo jego pogłębienie. Pozwala to przywrócić ogumieniu utracone parametry. Można to robić dwoma metodami – na gorąco albo na zimno.
Pracownicy punktów takich, jak wulkanizacja Poznań zwracają jednak uwagę na to, by nie dopuścić do całkowitego starcia bieżnika. Bieżnikowaniu można bowiem poddać tylko te opony, których bieżnik ma głębokość na poziomie minimum około 2-3 milimetry. Odtworzeniu podlega bieżnik zarówno w oponach letnich, jak i zimowych.
Biorąc pod uwagę zalety opon bieżnikowanych, na pierwszy plan wysuwa się wspomniana już wyżej cena takiego ogumienia. Są nawet kilkukrotnie tańsze od ich fabrycznie nowych odpowiedników. Jednocześnie bieżnikowane ogumienie jest niewiele droższe od typowych opon używanych. Jednak w tym zestawieniu na rzecz ogumienia bieżnikowanego przemawia gruba, świeża warstwa gumy (nierzadko bieżnik ten jest głębszy, niż w nowych oponach, co potwierdzi na przykład wulkanizacja Warszawa).
Mimo że wciąż jest grono kierowców, u których opony bieżnikowane nie cieszą się dobrą sławą, to faktem jest, że ich dopuszczenie do sprzedaży poprzedza konieczność uzyskania odpowiednich certyfikatów i spełnienia wielu wymogów z zakresu bezpieczeństwa oraz wytrzymałości. Mało tego! Specjaliści od wulkanizacji w Warszawie tłumaczą, że za oponami bieżnikowanymi przemawia aspekt ekologiczny. Proces bieżnikowania wiąże się bowiem z ponownym wykorzystaniem zużytych opon, co jest przyjazne środowisku. Wiąże się to również z uniknięciem utylizacji starego ogumienia, co w dłuższej perspektywie powoduje, że klient nie przyczynia się do rosnącej góry starych, długo rozkładających się opon.
Decydując się na opony bieżnikowane, warto także wziąć pod uwagę ich wady. Pracownicy wulkanizacji w Poznaniu wskazują tu przede wszystkim na ryzyko dotyczące jakości takiego ogumienia. Nigdy nie ma pewności, co zostało przykryte nową warstwą bieżnika – czy znajdowały się pod nią jakieś uszkodzenia, czy nie. Dlatego tak ważne jest to, by korzystać ze sprawdzonych punktów odnowy ogumienia. Opony bieżnikowane bywają bardziej miękkie, niż nowe, co może prowadzić do ich szybszego ścierania się. Bywają także głośniejsze, niż fabrycznie nowe ogumienie.