Każdego dnia na polskich drogach dochodzi do wielu awarii. Jedną z najczęstszych usterek jest złapanie przysłowiowej gumy. Z przebiciem opony samochodowej możemy poradzić sobie na różne sposoby. W niniejszym artykule weźmiemy na tapetę koło dojazdowe – pośrednie rozwiązanie między kołem zapasowym a zestawem naprawczym.
Kiedy używać koła dojazdowego? Na wstępie należy zaznaczyć, że dojazdówki absolutnie nie możemy traktować jako koła zapasowego. Opony dojazdowe mają bowiem o wiele gorsze parametry od standardowego zapasu i ograniczają właściwości jezdne pojazdu.
Montaż dojazdówki wiąże się z dwoma utrudnieniami. Po pierwsze – z ograniczoną prędkością, jaką możemy na niej rozwinąć – maksymalna, bezpieczna wartość to 80 km/h. Po drugie, koło dojazdowe odznacza się znacznie mniejszą przyczepnością. Jest to odczuwalne zwłaszcza podczas poruszania się na wymagającej, trudnej nawierzchni i w trakcie wykonywania określonych manewrów (na przykład wyprzedzania lub skrętu). Należy mieć to na uwadze szczególnie wówczas, gdy awaria przytrafi się nam podczas niesprzyjających warunków atmosferycznych.
Koło dojazdowe to półśrodek, którego zastosowanie jest tymczasowe. Jazda na tego rodzaju kole nie powinna trwać dłużej, niż jest to konieczne. Założeniem dojazdówki jest bowiem umożliwienie nam dotarcia do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego, w którym pracownicy dokonają fachowej naprawy lub wymiany opon – w województwie mazowieckim usługi takie świadczy między innymi wulkanizacja Radom.
Na którą oś założyć koło dojazdowe? Czy konieczne jest robienie przekładek? Jak mówią eksperci z warsztatu wulkanizacja Wrocław umiejscowienie dojazdówki warunkowane jest dwoma czynnikami. Jednym z nich jest dystans, jaki mamy zamiar przejechać na kole dojazdowym. Jeśli do celu naszej podróży zostało nam jeszcze sporo drogi, a pęknięta opona znajduje się na przedniej osi, warto zrobić przekładkę i zamontować koło dojazdowe z tyłu.
Dzięki takiemu zabiegowi zredukujemy ryzyko wystąpienia utraty panowania nad pojazdem. Zachowamy również skuteczność hamowania. Jeśli natomiast od najbliższego wulkanizatora dzieli nas zaledwie kilka kilometrów, robienie przekładek nie jest konieczne. Koło dojazdowe możemy bez oporów zamontować na miejsce uszkodzonej opony.
Drugim czynnikiem, mającym wpływ na umiejscowienie dojazdówki, są warunki atmosferyczne panujące na drodze. Koło dojazdowe, z racji swoich niewielkich rozmiarów i spłyconej struktury bieżnika, nie zagwarantuje nam należytej przyczepności. Z racji tego, że niespodziewana utrata panowania nad tylną osią samochodu stwarza o wiele większe zagrożenie, tak mokra, czy ośnieżona nawierzchnia wymaga wręcz przełożenia dojazdówki na przednią oś.
Koło dojazdowe to awaryjna metoda, na którą powinniśmy się zdecydować tylko w nagłych wypadkach. Pomimo tego, że daje nam ona możliwość dotarcia do najbliższego warsztatu, nie jest jednak wolna od wad. W momencie przebicia opony najlepszym wyjściem z problematycznej sytuacji jest wezwanie fachowców – na przykład z serwisu wulkanizacja mobilna Szczecin, którzy dotrą na miejsce awarii i udzielą niezbędnej pomocy.
Ile kosztuje dojazdówka? Kwota, jaką musimy zapłacić za koło dojazdowe jest zróżnicowana. Na popularnym serwisie aukcyjnym cena dojazdówki waha się od 150 zł. do nawet 650 zł. Tak spora rozbieżność uzależniona jest od kilku elementów. Wpływ na ostateczną cenę ma rodzaj zastosowanej do produkcji mieszanki, rozmiar, marka opony, wyposażenie zestawu oraz marka pojazdu, której dedykowany jest dany model.
I chociaż dojazdówka przydaje się rzadko, tak „przezorny zawsze ubezpieczony”. Nigdy nie wiemy, kiedy awaria przytrafi się właśnie nam. Stan polskich dróg istotnie – systematycznie ulega poprawie – lecz wciąż pozostawia wiele do życzenia. Warto zatem reagować zawczasu i uzupełnić wyposażenie pojazdu o przydatną i zajmującą niewiele miejsca dojazdówkę. Jeśli natomiast złapaliśmy już gumę w trasie i nie posiadamy przy sobie takiego sprzętu, bez obaw – w kryzysowych sytuacjach zawsze możemy liczyć na pomoc mobilnych serwisów wulkanizacyjnych. Usługi takie świadczy między innymi wulkanizacja mobilna Warszawa.