Przy okazji podróży samochodem naturalne jest regularne uzupełnianie paliwa, sprawdzanie poziomu płynu do spryskiwaczy czy jakości oleju silnikowego. Ale czy, jako kierowca, pamiętasz również o pilnowaniu jakości ogumienia? Jeśli nie, to czas zacząć. Wiek i zużycie opony mają wpływ na bezpieczeństwo za kierownicą.Każda opona ma swój okres przydatności do użycia. Gdzie sprawdzić jej rok produkcji? Tego dowiesz się z tego artykułu.
W sprawdzeniu roku opony pomaga tzw. kod DOT, będący skrótem od Department of Transportation (Departamentu Transportu). To seria oznaczeń, zawierających cyfry i litery. Są widoczne na boku opony, z jej zewnętrznej strony. Informują, gdzie i kiedy ogumienie zostało wyprodukowane.
Ciąg znaków rozpoczyna się od „DOT”, informującego, że to właśnie o ten kod chodzi, a nasza opona spełnia normy wspomnianego Departamentu Transportu. Dalej pojawia się oznaczenie fabryki, produkującej daną oponę oraz kod rozmiaru opony (przykładowo: „JY” to oznaczenie Bridgestone, a „T3” – Dębica). Kolejno (opcjonalnie) na ogumieniu może widnieć wewnętrzne oznaczenie producenta. Do ustalenia wieku opony kluczowe są zaś ostatnie cztery cyfry. To one zdradzają jej wiek.
Co ważne, kod DOT jest ogólnoświatowym standardem. Dzięki temu, niezależnie od tego, czy opona została wyprodukowana w Niemczech, Republice Południowej Afryki czy Australii, zawsze można go łatwo dostrzec i bez problemu sprawdzić rok opony.
Wiedząc już, gdzie szukać kodu DOT i na których cyfrach należy się skupić, czas sprawdzić rok produkcji opony na konkretnych przykładach. Należy przy tym pamiętać, że dwie pierwsze cyfry z ostatniej grupy znaków oznaczają tydzień. Z kolei dwie kolejne – rok produkcji.
Przykładowo, oznaczenie „3120” sprowadza się do tego, że ogumienie zostało wyprodukowane w 31. tygodniu 2020 roku. Z kolei „2109” wskazuje, że produkcja nastąpiła w 21. tygodniu 2009 roku. Przykłady oznaczeń można mnożyć, ale już te przytoczone powyżej pokazują, że sprawdzenie roku produkcji opony nie jest czynnością sprawiającą kłopot. Wystarczy odnaleźć kod DOT.
To, ile lat ma opona, warto sprawdzić jeszcze przed jej zakupem, a później po prostu o tym pamiętać. Nie oznacza to jednak, że wiek ogumienia jest jedynym czynnikiem, który należy brać pod uwagę już w trakcie eksploatacji. Wraz z upływem lat powierzchnia opony staje się bowiem coraz mniej elastyczna i bardziej krucha.
Wpływa na to chociażby długotrwałe działanie promieni słonecznych. Nie bez znaczenia jest również sposób przechowywania opon w okresie, w którym nie są używane (idealne warunki to nie więcej, niż 15 stopni C – wówczas minimalizowane jest ryzyko wejścia powierzchni ogumienia w reakcję z powietrzem).
Podsumowując, regularnie warto sprawdzać nie tylko to, ile lat mają opony w naszym samochodzie, ale i ich stan. Dobrze jest przy okazji pamiętać, że pierwsze oznaki starzenia są widoczne zwykle po upływie około 7 lat od daty produkcji ogumienia. Nie jest to jednak regułą, której należy się sztywno trzymać.