Pracujący silnik czy pęd powietrza, otaczający nadwozie podczas jazdy, to główne przyczyny hałasu, słyszalnego podczas podróży samochodem. Do tego dochodzi jeszcze kwestia opon. Co wpływa na ich głośność i czy można ją choć trochę zmniejszyć? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.
Odgłosy takie, jak szum, pisk czy huk, najczęściej docierają z opon przy dużych prędkościach. Zazwyczaj (choć nie jest to jedyna przyczyna) dają się więc we znaki na autostradach i drogach ekspresowych. Wpływa to przede wszystkim na komfort jazdy.
Na początek warto sobie uświadomić to, że wprawione w ruch opony zawsze będą wydawać dźwięki. Nie można ich całkowicie wyeliminować. Można natomiast zadbać o redukcję tak powstałego hałasu – do poziomu, który po prostu przestanie być uciążliwy.
Każdy taki odgłos to przede wszystkim efekt pędu powietrza, ruchu obrotowego opon oraz ich kontaktu z podłożem. Przy czym w niektórych sytuacjach dźwięk ten może być niezwykle irytujący, a w innych – mało zauważalny.
Na to, czy praca kół będzie mniej, czy bardziej słyszalna, ma wpływ m.in. rodzaj nawierzchni, po której opony w Katowicach się poruszają. Jeśli samochód jedzie po nowym asfalcie, to bez wątpienia będzie to mniej drażliwe dla ucha, niż gdyby podróż przebiegała po żwirze, piasku czy kostce brukowej.
Nie bez znaczenia są także same opony Katowice. Te o miękkiej mieszkance gumowej sprawują się ciszej. Z kolei te zbyt twarde – generują większy hałas. Mało tego! Szumy może powodować nieprawidłowe ciśnienie w oponach. Im bardziej odbiega ono od zaleceń producenta, tym większy poziom dźwięku może powodować. Podobnie wygląda to w przypadku nadmiernego zużycia bieżnika.
Z kolei głośny pisk opon może być spowodowany mocnym tarciem klocków bieżnika przy ich kontakcie z powierzchnią drogi. Warto wówczas sprawdzić ogumienie pod kątem ewentualnych usterek – u wulkanizatora bądź u mechanika.
O głośności ogumienia warto pomyśleć już na starcie, kupując nowy zestaw opon w Poznaniu. Dobrze jest wybrać jeden z tych kompletów, które wytwarzają jak najmniejszą liczbę decybeli (w tym celu trzeba dokładnie przyjrzeć się danym zamieszczonym na etykiecie) i w dodatku zostały wykonane z odpowiednio miękkiej mieszanki.
Kolejna wskazówka: decydując się na opony Poznań, należy postawić na niezbyt duże egzemplarze. Im większa będzie szerokość oraz średnica ogumienia, tym głośniejszy będzie wydawany przez nie szum. Wręcz jeśli jest to możliwe, to warto się zdecydować na komplet nieco węższych opon.
Dobrym rozwiązaniem będzie również sprawdzenie, w jakim stanie jest bieżnik. Stopień jego zużycia można szybko zbadać podczas wizyty u wulkanizatora. Jeśli zaś opony nagle zaczęły huczeć i dzieje się tak po ich wymianie, to dobrze jest zweryfikować, czy zostały poprawnie zamontowane.