Jedni zmieniają opony w zależności od warunków atmosferycznych, inni wybierają ich całoroczną wersję. Z jakich względów wielosezonowe ogumienie może być przydatne, a kiedy lepiej z niego z zrezygnować? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.
Opony wielosezonowe już na etapie produkcji są dostosowywane do zmiennych warunków atmosferycznych. Są uniwersalne – można z nich korzystać latem oraz zimą. Pozwala na to specjalny skład mieszanki, zapewniający odpowiednią przyczepność oraz pracę niezależnie od tego, czy temperatury są powyżej, czy poniżej 0 st. C.
Opony wielosezonowe są tymi, o których powinni pomyśleć kierowcy pokonujący umiarkowane dystanse (rocznie około 5-7 tysięcy kilometrów), głównie w mieście, spokojnym stylem jazdy, a także ci, którzy unikają jazdy w mocno niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Dużo częściej sięgają po nie kierowcy małych aut, a zdecydowanie omijają je właściciele sportowych samochodów. Ogumienie to jest swego rodzaju kompromisem – z reguły lepszym rozwiązaniem od opon zimowych latem i lepszym od opon letnich zimą. Co ważne, należy pamiętać o regularnej wymianie opon bieżnikowanych – nie później, niż co 24-36 miesięcy.
Opony wielosezonowe to przede wszystkim wygoda. Wystarczy jednorazowa wizyta u wulkanizatora, na przykład w zakładzie opony Katowice, żeby samochód zyskał całoroczne ogumienie. Dzięki temu, kierowca nie musi się już co pół roku martwić jego wymianą. Nie zaskoczą go przymrozki albo nagłe ocieplenie. Nie wiąże się to także z długim oczekiwaniem w kolejkach do wulkanizatora oraz z ponoszeniem wydatków, związanych z każdorazowym montażem. Wyważenie kół, jakie zalecane jest raz w roku, można wykonać poza sezonem – chociażby podczas okresowego przeglądu pojazdu. Założenie wielosezonowych opon oznacza również brak problemu z przechowywaniem kompletu ogumienia z innego sezonu. Ich stosowanie wpisuje się zaś w ekologiczny trend – pozwala na stosowanie w ciągu roku jednego, a nie dwóch kompletów.
Mimo że ogumienie wielosezonowe, zakładane w zakładzie opony Warszawa, jest dostosowane zarówno do letnich, jak i zimowych podróży, jego zachowanie w ekstremalnych warunkach może czasem ustępować oponom sezonowym. Naturalne wydaje się także jego szybsze zużywanie, co szczególnie odczuwają kierowcy, którzy pokonują długie dystanse. Tego typu ogumienie jest też droższe od swojego sezonowego odpowiednika.
Należy też zauważyć, że opony wielosezonowe są mniej elastyczne na mrozie, niż te zimowe. Z kolei latem mogą mieć dłuższą drogę hamowania. Częściej trzeba także sprawdzać ciśnienie takiego ogumienia. Jego zakup warto więc poprzedzić rozmową z ekspertami, zajmującymi się wymianą opon. Faktem jest bowiem to, że opony wielosezonowe nie są dostępne we wszystkich rozmiarach. Ich wybór powinien odpowiadać na indywidualne potrzeby kierowcy.